Kånken goes kameraväska

framsida_oppen

En dag bestämde jag mig för att jag ville ha en kameraryggsäck. Eftersom jag har en finfin Kånken från Fjällräven som är i lämplig storlek (för mig) så bestämde jag mig för att tillverka en vadderad insats som kan sättas i och tas ur.

Jag tittade på diverse kameraväskor och gjorde enkla skisser för hand och i Illustrator.
kameramatt2

En Kånken är ingen jätteryggsäck så det gäller att vara effektiv med utrymmet. Jag planerar att snart köpa ny utrustning så för att kunna testa placeringar osv. placerade jag in skalenliga bilder i Illustrator och jag gjorde även en mock-up av kamerahus, objektiv (ggr 3) och blixt.

mock-up

Material då? Ett både dämpande och relativt styvt material är skumplast i liggunderlag. Taget. Jag införskaffade ett 1 cm tjockt liggunderlag för. Tyg hittade jag på jobbet (IKEA) . Gunilla heter tyget och jag använde ca 1,3 m. Utöver det införskaffades kardborreband, 3,5 m av varje sort (lagom för den mjuka typen men alldeles för långt för den sticksiga typen.

liggunderlag

tyg

kardborreband

Jag började sen med att klipppa till skumplastbitar i rätt storlekar.

bit-av-liggunderlag

När det var klart var det dags att klippa till tyg. Jag utgick hela tiden från dubbelvikt tyg med baksidan utåt.

vikt-tyg

Till vissa bitar använde jag en tygbit istället för att sy ihop delarna efteråt. Mellan skumbitarna lämnade jag då lite fritt tyg så att det gick att vrida delarna (90 grader mot varandra).

tva-skumbitar-i-en-del-tyg

Ytterkanterna, botten och taket sitter ihop med en del tyg. För säkerhets skull är det dubbla lager i botten. Lager nummer två i botten sitter ihop med ”framsidan” (delen på bilden ovan) som blir som ett lock. Detta lock ligger fint mellan ytterkanterna och på avdelarna då avdelarna är ca 1 cm försjunkna jämfört med kanterna.

höjdskillnad

För att få lite stabilitet på flärparna på avdelarna valde jag att dubbelvika tyget en gång för varje flärp. Resultatet blev då fyra lager tyg vilket gav lagom stabilitet. Ovanpå dessa dubbelvikta, igensydda flärpar sydde jag fast 2 sticksiga bitar kardborreband

avdelare

Till sist. Om du tänker bygga något liknande så se till att vara noggrann redan från början och fundera ut exakt hur alla bitar ska ligga mot varandra. Tjocklekar kan ställa till det annars. Se också till att alltid sy fast de mjuka kardborrebitarna innan du syr ihop tyget och trär det över skumplasten! Det är ett j***a jobb att sy dit dem för hand efteråt. Fundera och planera var kardborrebitarna ska sitta.

Allt som allt kostade kalaset: 70 kr för liggunderlaget, 70 kr för tyget (ca 1,3 m) och 80 kr för kardborreband. En hel del tråd gick åt men det hade jag redan hemma. Totalt blev det ca 220 kr. Att det sen tog tid är ju en annan historia (men det var ju trots allt roligt också).

Här är lite bilder på det hela.

insida

insida2

framsida

framsida_oppen

ur-vaska

3 responses to “Kånken goes kameraväska

  1. Vilken smart konstruktion! den ska jag komma ihåg för framtiden om jag behöver något liknande

    /Sofia

  2. Pingback: Kånken went kameraväska. « Magnus Renström

  3. Pingback: Sykunskaper och DIY | Lasse Hörnäs

Kommentera

